沈埋トンネルに関する技術研究
Study for Immersed Tunnel


勝海 務*・立田 実**

KATSUUMI, Tsutomu and TATSUTA, Minoru

* (財)沿岸開発技術研究センター 第二調査部長
** (財)沿岸開発技術研究センター 調査部 主任研究員


Immersed tunnels are constructed across river or canal to connect separated areas as vehicles road or rails road. About thirty immersed tunnels have been constructed in Japan. New immersed tunnels are under construction at Niigata port, Kinuura port, Oosaka port, Dokai port and Naha port. Technologies of the immersed tunnels are mature and have high reliability as design and execution. However, new technologies are proposed for more easy and safety execution, rational design works on large scale earthquakes and counter-measure of un-uniform ground settlement. This paper describes on the manual for immersed tunnels, current topics on fabrication of tunnel element, joint structure, earthquake design and so on.
Key Words: Immersed tunnel, manual, tunnel element, joint structure, earthquake design


概 要
 沈埋トンネルが水底トンネル工法の一つとして世界で初めて19世紀末に建設されてから100年あまりが経過し,わが国においても1940年頃から30近くの沈埋トンネルが建設されている.この工法は,都市の臨海部における河川,運河,航路等を横断する際のトンネル工法として,建設費が低廉,用地が少ない,施工が容易などの理由から近年は採用されることが多い.
 本報告は,大井埠頭コンテナバースのジャケット式桟橋地震時動態観測計画と土留一体式護岸の耐震照査手法および耐震照査結果について報告するものである.
 (財)沿岸開発技術センターでは,新潟港,衣浦港,大阪港,北九州港,那覇港などで行われている沈埋トンネル事業に技術的な支援を行う一方で,平成6年に発刊した「沈埋トンネル技術マニュアル」の改訂版を13年中に発刊することとしている.本稿では,改訂版マニュアルの内容の一端と,安全で経済的な沈埋トンネル建設事業に関する最新の技術研究を紹介する.


可撓性継手の例(那覇港・ベローズ継手)


掲載論文集:沿岸センター研究論文集No.1(2001)・発行年月日2001.8



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